Telefon: 06 20 503 6250    Email: info@paragvari.hu

Angliai tanulmányút - 2023

• Németh Andrea, Pék Krisztina
  • 2023. június 5.

1. nap: 2023. május 28. vasárnap

3.30- 42 diák gyülekezik a szombathelyi Tesco parkolójában aggódó szüleikkel. Rengeteg bőrönd és izgatott arc, utolsó ellenőrzések, nagy ölelések. 4.00- Kigördül a busz. 7 tanár, 2 sofőr, 1 idegenvezető kíséretében elindulunk. Úticél: Anglia. Egy órán át élénk csevej, osztrák határon ellenőrzés, majd alvás, evés, beszélgetés, alvás, evés, játék… 3-4 óránként rövid megálló. Áthaladunk Ausztrián, Németországon. 20 óra körül- megérkezünk a tranzitszállásra Liége-be, Belgiumba.

2. nap: május 29. hétfő

6:00: Elindulunk Liége-ből. 9:00 körül érkezünk Dunkerque kikötőjébe, Franciaországba. Hosszasan várakozunk a kompra. Alaposan ellenőrzik az útleveleinket. Többen először látják a tengert. 12 óra körül elindul a komp, átkelünk a La Manche csatornán. Károly király vendégei vagyunk az ebédre. Erős szél, sós tengerszag, nagy hullámok, égnek áll a hajunk. Az óránk átáll, így két óra utazás után 13 órakor érkezünk Doverbe. Irány Canterbury! Megcsodáljuk a középkori városkát és a katedrálist. Bevásárolunk két napra. Útközben rengeteg birkát látunk legelészni. 18:30 körül megérkezünk a szállásra. Próbálunk kiigazodni a sok mobile ház között. Elfoglaljuk a lakosztályokat, berendezkedünk. Sok az éhes sirály, a házak között nyulak futnak.

3. nap: május 30. kedd

8:38: Elindulunk Camber Sands-ből. 12:15: Megérkezünk Londonba. Westminster negyed: Big Ben, Parlament, Buckingham Palota, ebéd a Szt James Parkban. Véletlenül megtekinthetjük a lovas felvonulás főpróbáját. A lámpaoszlopok tetején apró koronák, még friss a festés. Trafalgar Square, Nelson oszlopa, Covent Garden. 15:45: A fantasztikus Madame Tussauds panoptikumot csodáljuk. Világsztárokkal fotózkodunk, megnyerjük az Oscart, legyőzzük Darth Vader-t. Szegény Ronaldo egyedül álldogált. Vajon ki az a két ember, akikből kettő is szerepelt? Természetesen Churchill és II. Erzsébet királynő. A 4 D-s moziban kicsit vizesek leszünk, de legyőzzük a gonoszt. 17:30: Indulunk vissza a szállásra. 2,5 óra busz.

4. nap: május 31. szerda

8 óra körül indulunk Brighton-ba. 10:30: Megtekintjük a világ legrégebbi ma is működő akváriumát, melyet Viktória királynő alapított 1872-ben. Színes fények, mindenféle színű és méretű halak és teknősök. Utána fish and chips a tengerparton. 13:00 Royal Pavilion, melyet a 19. században építetett IV. György király. A palota kívülről indiai jellegű, belül rendkívül gazdagon díszített, kínai festményekkel van tele. A konyha grandiózus. A csillár az ebédlőben 1 tonna súlyú. Utána gyors bevásárlás. 16 óra: Seven Sisters fehér sziklái. Nagyon erős a szél, gyönyörű a tenger, látunk világítótornyot. 1 sapka majdnem az óceánban landol.

5. nap: június 1. csütörtök

7:00 indulás Londonba. 10 órától: London Tower, átkelés a Tower Bridge-n, elhaladunk óriási hadihajó előtt, megnézzük a Globe Színházat, átmegyünk a Millenium hídon, megtekintjük a Szent Pál székesegyházat. Szabadidő London Cityben. Este séta a tengerparton, kavicsdobálás, a legbátrabbak megmerülnek a tengerben. Összepakolunk, búcsúvacsorák, maradékevés.

6. nap: június 2. péntek

8:00 – gyülekező. 8:15 – megérkezik a busz, gyors bepakolás. 10:00 – Megtekintjük a Walmer Kastély romantikus angol kertjét, erődszerű várát. Wellington hercegének lakosztályán barátságos teremőrök mesélnek a berendezésről. Utána utolsó gyors bevásárlás az útra. 14:25 – Kifelé gyorsabb az útlevél ellenőrzés. Türelmesen kivártuk a komp indulását. Károly király ismét megvendégelt bennünket. Újra franciául üdvözölnek minket. 17:00 - Calais-be megérkezve továbbindulunk Liége-be, a tranzit szállásra.

7. nap: június 3. szombat

6:00 – indulás. Busz, busz, busz: evés, alvás, telefon, evés, dumcsi, alvás, evés, telefon, szünet, dumcsi, focimeccs, evés. 3 és fél óránként rövid szünet. Egyre kényelmetlenebb a nap elején még puha ülés, nő a hangerő. 20:20 – Hazaérkezés, széles mosolyok, örömkönnyek.

Amiket megtudtunk:

• Úgy is lehet enni, hogy a lábunk alatt imbolyog a padló (vele együtt az asztal is).
  • A tengeren tényleg lehet tengeri betegséget kapni!
  • A doveri fehér sziklák valóban lenyűgöző látványt nyújtanak! És nem csak itt találkozhatunk vele, hanem a Seven Sisters-nél is kb 130 km-rel odébb.
  • A jelenlegi királyi család tagjai megcsodálhatóak a canterbury-i székesegyház egy ablakán.
  • A normann stílusú templomok valódi útvesztők a mi templomainkhoz képest.
  • Az orgonajáték és a kórus hangja kiválóan élvezhető a füvön fekve is. Angliában egyébként fűre lépni szabad (ahogy enni, aludni, ülni és beszélgetni is)!
  • Az angolok öltözködése nem ad információt az időjárásról.
  • Sokszor tapasztaltuk (múzeumban, boltban vagy fiatal rendőrnővel beszélgetve), hogy az angolok a közhiedelemmel ellentétben kedvesek, közvetlenek és segítőkészek.
  • A Madame Tussauds nagy tanulsága: A hírnév mulandó, de ET örök. (Hol voltál Mr. Bean?)
  • Fenséges látvány a lovas felvonulás, de az nyomában érkező „illat” már kevésbé. (Viszont nagyon gyors és szakszerű a takarítás.)
  • Vannak olyan ráják, akik nem „fütyülnek rája”. (Devecseri Gábor után szabadon). Legalábbis a brigthon-i ráják szívesen lengették, kellették magukat a kamerák előtt.
  • A zöld óriásteknősök, meglett koruk ellenére, csak úsznak és úsznak az akvárium medencéjében fel- és alá, fel- és alá.
  • Angliában hideg a tenger! De az angolok fürdési szokásai, az öltözködésükhöz hasonlóan, nem adnak erről valós információt a turistáknak.
  • A királyi lakosztályoknál mindig van titkos ajtó. Egyébként a személyzet teljesen „külön utakon” jár a kastélyokban, nem ott, ahol az előkelőségek.
  • Számtalan forma létezik az angol puding készítéséhez.
  • A palotában a tanárok „kukás” mezben kísérik a diákokat.
  • Angliában mindenhol, mindig fúj a szél, legfeljebb az erőssége változik. A varjak tökélyre fejlesztették túlélésüket: képesek helikopter üzemmódban repülni.
  • Angliában előfordul, hogy egy hétig nem esik az eső.
  • A Tower épülete ma már egészen kicsinek hat az őt körülölelő modern épületek mellett. Persze azért minden turista rá kíváncsi.
  • Könyvesboltot találni nem egyszerű Londonban. Azért sikerült. Kerestünk, találtunk, vettünk. Sokat.
  • A gumicsizma atyja a waterloo-i hős, Wellington volt.
  • A Walmer Castle kertjében sétálgatva egészen egy Jane Austen regény hősének/hősnőjének érezhettük magunkat.
  • A „The Times” nagyon vaskos!

Megkóstolt angol specialitások

• Bagel, scones, muffin, brownie, répatorta, savanyított tojás,k ülönböző angol mustárok, pásztor (és mindenféle) pite, babybell, fish and chips és természetesen a teák!
  • Összességében azért kijelenthetjük, hogy jó visszatérni a hazai ízekhez.

Top lista a diákok szerint

Utolsó nap megkérdeztünk minden tanulót mi volt számára a legnagyobb élmény és mi volt a legmeglepőbb.

1. Madame Tussauds (12 szavazat)
      2. Világítótorony (9 szavazat)
      3. Big Ben (4 szavazat)
      4. a tengerpart (4 szavazat)
  • De kapott szavazatot a Szt James Park, a csatahajó, az akvárium, a Buckingham palota, Brigthon is.

A legmeglepőbb dolgok listája:

1. a közvetlenség, kedvesség (14 szavazat)
      2. a baloldali közlekedés
      3. az egyedi öltözködés
      4. a folyamatos szél
      5. az állatok mindenhol
      6. a rengeteg felhőkarcoló
      7. a gyalogosok nem igen veszik figyelembe a piros lámpát

Kísérő tanárok: Németh Andrea, Vágusz-Kováts Zsuzsanna, Horváth Nóra, Rózsahegyi Ágnes, Szecsődi Tímea, Rába Dóra és Pék Krisztina